”Känner du dig ibland som nån man går till för att beställa internkommunikation?”
Eller att det är svårt att vara den strategiska rådgivaren, när kollegor kommer med förfrågningar?
Då är det dags att vända på det.
Ett knep som jag gillar och tycker funkar bra, är att ställa frågor! Frågor som hjälper din kollega att se vad hen egentligen behöver. Det kanske inte alls är en intranätartikel eller powerpoint som är lösningen (oftast är det ju inte det) Samtidigt får du vara den strategiska rådgivaren du vill vara, och undviker att bara bli en producent.
Här är 5 frågor för den strategiska rådgivaren
1. Vilket problem vill du lösa?
Här nystar ni fram målet. Många har faktiskt inte det klart för sig och behöver din hjälp att tydliggöra målet.
2. Hur blir det när du lyckats lösa problemet?
En tydligare beskrivning av vad som ska förändras. Vad blir skillnaden, för vem och på vilket sätt?
3. Vem påverkas?
Är det något som påverkar alla, eller är det en begränsad grupp? Viktigt för att välja rätt kanal och format för kommunikationen.
4. Varför just nu?
Ofta är det väldigt bråttom, men vad är det som gör att det är viktigt nu? Och är det verkligen så bråttom?
5. Varför är det viktigt för organisationen?
Hur hänger problemet ihop med verksamhetens