Internkommunikation har inte fått någon större fokus historiskt. I alla fall inte om man jämför med PR, media och marknadsföring. Och inte med tanke på vad bra internkommunikation kan ge – eller vad dålig internkommunikation kan leda till.
Men nu är det tydligt att det håller på att ändras. Rejält!
Här är fem spaningar som visar att den interna kommunikationens blir allt viktigare.
- Ökad konkurrens om kompetensen. Många är i behov av att rekrytera och samtidigt blir det allt viktigare att behålla talangerna. Att vara en attraktiv arbetsgivare hänger nära ihop med en väl fungerande internkommunikation och positiv kultur.
- Coronapandemins distansarbete ändrade våra kommunikationsbeteenden och vi blev mycket mer digitala, och i många fall kommunicerade ledning och chefer oftare med sina medarbetare. Det har skapat nya förväntningar på hur den interna kommunikationen ska fungera och satte den interna kommunikationen i ett helt annat fokus på företag och i organisationer.
- Ständig förändring och ökad osäkerhet i organisationer såväl som i samhället i stort ökar behoven av kommunikation, dialog och förståelse.
- Tillitsbaserat ledarskap växer, framförallt inom offentlig verksamhet. Det ställer nya krav på hur organisationer kommunicerar internt, inte minst på chefernas och ledningens kommunikation. För tillit och kommunikation hänger ihop.
- Kommunikatörer jobbar mer med internkommunikation. Jag gillar att hålla koll på platsannonser, för att de ger en bra bild av trender i yrket. Här är det tydligt att begrepp som strategisk internkommunikation och kommunikativt ledarskap dyka upp allt oftare på senare år. Även branschorganisationen Sveriges Kommunikatörer har ökat fokus på intern kommunikation med allt fler kurser och också ett pris för bästa medarbetarkommunikation.