Jag tror på att starka företag skapas inifrån. Att vi med genomtänkt medarbetarkommunikation kan stärka företagets affär. Och samtidigt öka engagemanget och glädjen på jobbet. Win-win!
Hur gör man då? Här är några tips på vägen.
Utgå från affärsplanen
Vad hamnar i fokus i er medarbetarkommunikation om du utgår från affärsplanen?
Ta fram teman för medarbetarkommunikationen utifrån affärsplanen.
Våga prioritera!
Om allt är viktigt, hur ska vi då veta vad som är mest värdefullt att göra just nu? När vi prioriterar blir det lättare formulera enkla och kärnfulla budskap.
Vad är viktigast för er 2023, första halvåret, första kvartalet?
Lyssna mer!
Vi är ofta tränade i att presentera, paketera budskap och att informera. Men ibland undrar jag om vi glömt hur man lyssnar – på riktigt. Att lyssna nyfiket, inte bara för att formulera vårt eget svar.
Ge cheferna i uppdrag att fånga upp 3 frågor som bubblar i deras team. Samla ihop, välj ut och svara på frågorna tex i ett stormöte.
Stötta cheferna
De är den viktigast pusselbiten för engagemang och förståelse hos medarbetarna. Har de kunskap, kommunikationsverktyg och tid så att de kan leva upp till sitt kommunikationsuppdrag?
Utbilda, träna och ge dem konkret stöd i form av t ex diskussionsfrågor.
Gör skillnad på information och kommunikation
Information är att publicera en intranättext, att skicka ett mejl, att berätta något på ett stormöte. Det kan vara bra och helt rätt ibland, men för att få saker att hända behövs också kommunikation. Att vi får prata, ställa frågor och skapa mening – tillsammans.
Se över balansen mellan envägsinformation och möjlighet till dialog. Är det något ni behöver justera?