Jag tror på att starka företag skapas inifrån. Att vi med medveten medarbetarkommunikation kan driva affären och öka engagemanget. Hur gör man då? Ett sätt är att utgå från affärsplanen.
Genom att utgå från affärsplanen, strategier och mål kan internkommunikationen stärka affären. Och samtidigt öka engagemanget och glädjen på jobbet. Win-win!
Vi säger ofta att närmsta chef är viktigast för engagemanget. Men forskning* visar att övergripande kommunikation om organisationens mål och visioner är ännu viktigare. Regelbunden kommunikation om visioner och mål skapar en meningsfullhet, som leder till ökat engagemang. Intressant tycker jag! Självklart har närmsta chef en avgörande roll, inte minst att visa vad affärsplaner, strategier och mål betyder för det egna teamet.
En väl fungerande intern kommunikation skapar också handlingskraft i allt som medarbetarna tillsammans ska uppnå, till exempel mål, strategier och riktning.
Vad hamnar i fokus i er medarbetarkommunikation om du utgår från affärsplanen?
Så här kan du gå vidare:
- Ta fram affärsplanen eller strategin. Fundera på vad medarbetarkommunikationen kan bidra till och på vilket sätt?
- Var konkret: Vad ska vi uppnå tillsammans? Varför? Vad innebär det för oss? Vilka ska göra? Hur påverkar det oss?
- Ta fram teman för medarbetarkommunikationen utifrån affärsplanen. Prioritera förslagsvis fyra huvudområden och använd dem för att skapa budskapsteman.
- Dina teman blir stommen för den interna kommunikationen och den röda tråden – för till exempel stormöten, intranät och chefskommunikation.
*Ruck & Trainor 2012