Spaningar och reflektioner
En blogg om medarbetarkommunikation, strategisk internkommunikation, ledarskap, engagemang, motivation och strategiimplementering. Och en hel del annat.
Hur bra är vi på att lyssna i de interna kanalerna?
Att lyssna är en viktig del av kommunikationen. Att lyssna för att förstå. Inte bara för att höra. Men hur gör vi det på jobbet? Hur gör vi det på ett aktivt och strukturerat sätt? Nu finns det många sätt för medarbetarna att engagera sig i digitala kanaler på jobbet....
”Det är enklare att få kraft i kommunikationen när strukturen och kanalerna är på plats”
Teams, intranät, mejl, möten, digitala möten. Antalet interna kanaler har vuxit lavinartat och det kan vara svårt att veta vilka kanaler som ska användas till vad. Och också hur de digitala kanalerna och de fysiska kanalerna som olika typer av möten, ska passa ihop...
Nominerad till ”Sveriges 100 populäraste föreläsare”
Wow! Jag är en av de nominerade till ”Sveriges 100 populäraste föreläsare”, en branschundersökning av Eventeffect ! Tack 🙏 🙏🙏 Framförallt håller jag workshops inom kommunikation i ledarskapet, Employer Branding och effektiv internkommunikation.Just idag bär...
Engagemang 💚 mål och vision
Vi säger ofta att närmsta chef är viktigast för engagemanget. Men visste du att det finns forskning som visar att övergripande kommunikation om organisationens mål och visioner är ännu viktigare. Regelbunden kommunikation om visioner och mål skapar en meningsfullhet,...
Hur hjälper du cheferna att lyckas med sin kommunikation?
Tänk så mycket chefer, organisationer och medarbetare har att vinna på att cheferna blir ännu bättre på kommunikation & får rätt stöd! Chefen är medarbetarens viktigaste kommunikationskanal och en avgörande pusselbit för engagemang och förståelse. Det är en stor...
Lägg undan megafonen
Idag bombarderas vi med information, även på jobbet. Trots att vi vet att information inte räcker för att få saker att hända. Information är att skicka ett mejl, att berätta något på ett möte eller en intranättext. Det är som en megafon som ropar ut sitt budskap. Utan...
Boktips: Influential Internal Communication
Den här boken, som är skriven av Jenni Field, tar ett brett perspektiv på internkommunikation, som en nyckelfunktion för medarbetarengagemang, nöjda kunder och starkt resultat. Samtidigt är det en praktisk handbok för internkommunikation med många konkreta exempel och...
Kommunikation som driver affärsplanen
Hur gör du för att er affärsplan ska bli verklighet? Drar ni nytta av kommunikationens kraft för att nå de övergripande målen? Vi är i full gång med 2023 och för många innebär det också nya mål, en ny eller uppdaterad affärsplan eller nya projekt och förändringar. Här...
Kommunikationstrender 2023
Ett nytt år är här och det är alltid spännande att fundera över vad som väntar där🌟 När det kommer till medarbetarkommunikation har jag fem spaningar för året: 📌 Tillitsbaserat ledarskap ökar, framförallt inom offentlig verksamhet. Det ställer nya krav på hur...