”Det är enklare att få kraft i kommunikationen när strukturen och kanalerna är på plats”

Publicerad: 24 maj 2023

Teams, intranät, mejl, möten, digitala möten. Antalet interna kanaler har vuxit lavinartat och det kan vara svårt att veta vilka kanaler som ska användas till vad. Och också hur de digitala kanalerna och de fysiska kanalerna som olika typer av möten, ska passa ihop för bästa effekt.

Jag möter många frustrerade kommunikatörer, medarbetare och ledare, som känner att det blivit svårt att hitta rätt bland alla kanaler och flöden. Det blir extra tydligt nu när vi har digitala verktyg för kommunikation, samarbete och arbete. När det inte längre är lika tydligt vilka kanaler som kommunikationsavdelningen ”äger”. När ett verktyg som till exempel Teams kan användas både för samarbete i vardagen för enskild enhet och som en kommunikationskanal för chefer.

Översköljs av information

Det är också lätt att hamna i ett läge där medarbetarna översköljs av information och viktiga nyheter blandas med ”nice to know” och information som inte är relevant för alla. Då blir det svårt att sålla ut vad som är viktigt och där blir svårt att veta var man ska leta efter informationen.

5 delar i en effektiv kanalstrategi

Det är enklare att få kraft i kommunikationen när strukturen och kanalerna är på plats. Att ha en tydlig och gemensam bild av vilka kanaler som används och hur de används, är en förutsättning för att den interna kommunikationen ska fungera bra i en organisation.  För att lyckas med det blir det viktig med en strategi för internkommunikationen, som:

  1. Gör det lätta att hitta rätt
  2. Visar vad som är viktigt just nu – prioritera och lyfta fram
  3. Tydliggör allas kommunikationsansvar
  4. Drar nytta av de nya möjligheter som ges till dialog och lyssnande
  5. Ser till hela kommunikationssystemet, med alla kanaler både digitala och fysiska.

Och som alltid gäller det att utgå från medarbetaren och syftet, inte kanalen. Det vet vi ju, men ibland är det bra att påminna sig 😉

Vill du också hitta rätt?

Har din organisation också gått vilse bland kanalerna? Jag hjälper dig att hitta rätt!

Digitala kanaler – Scherling Kommunikation

Sök och finn

Följ mej!

Följ mej gärna på Linkedin för nyheter och inspiration.

Fler blogginlägg

Har du svårt att prioritera?

Har du svårt att prioritera?

För kommunikationsavdelningen finns det alltid mycket att göra. Och ofta finns det minst resursertill den interna...

Connecta med mej

Åsa Scherling

0793-56 89 01
asa@scherlingkommunikation.se

Scherling Kommunikation

En kommunikationsbyrå som sätter rampljuset på den interna kommunikationen. För starka organisationer byggs inifrån!