Att lyssna är en viktig del av kommunikationen. Att lyssna för att förstå. Inte bara för att höra. Men hur gör vi det på jobbet? Hur gör vi det på ett aktivt och strukturerat sätt?
Nu finns det många sätt för medarbetarna att engagera sig i digitala kanaler på jobbet. Klicka gilla-knappen på nyheter, kommentera nyheter, göra inlägg på Engage (Yammer), Workplace och Teams och andra sociala kanaler.
Några enkla sätt för att lyssna mer strukturerat:
👉🏼Ge cheferna i uppdrag att fånga upp tre frågor som bubblar i deras team. Samla ihop, välj ut och svara på frågorna
tex i ett stormöte.
👉🏼 Ställ öppna frågor i era interna sociala kanaler. Sammanställ och svara.
👉🏼 Gör polls i era interna sociala kanaler, där medarbetare kan svara anonymt. Det ger sannolikt fler svar.
❗ Kom ihåg: Det räcker inte att bara lyssna ❗
Det gäller att återkoppla, att visa för dem att vi har lyssnat och förstått. Att visa att vi värdesätter synpunkterna, åsikterna och önskemålen. Och att vi gör något med dem.
För, handen på hjärtat, hur bra är vi på att fånga upp allt som sägs?
Lyssnandet har en självklar plats i internkommunikationen och i de interna kanalerna. Finns den med i er interna kommunikationsstrategi?